Välkommen vecka 28

Kroppen: Livmodern är nu så stor att den påverkar hur du kan röra dig. Du kan fortfarande vara aktiv, men kroppen säger ifrån om du tar i för mycket. Då kan du få sammandragningar vilket innebär att livmodern drar ihop sig och blir hård. Det kan komma när du går fort eller är kissnödig. En sammandragning håller i sig i 10–30 sekunder, för att den ska släppa behöver du stanna upp. Om sammandragningarna börjar göra ont kan det vara ett tecken på att livmodertappen håller på att mjuka upp sig. Det bör kontrolleras hos läkare eller barnmorska.
Framöver blir besöken hos barnmorskan allt tätare. Man ser över att Symfus-fundusmåttet går uppåt i den takt som det ska och att kroppens värden är goda. Man kontrollerar järnhalten i blodet, sockerhalten, blodtryck och fosterljud.
Nu kan du få humörsvängningar igen, när kroppen börjar kännas tyngre och magen mer otymplig.

Barnet: Barnet väger nu cirka 1000 gram och längden är omkring 35 centimeter och fötterna mäter fem centimeter. Hårstråna på huvudet är ganska långa. Mjölktänderna under tandköttet är färdiga. Barnet ökar nu i vikt cirka 27 gram per dag och har börjat drömma. Vad tror du att ditt barn drömmer om?

Kommentarer
Postat av: Jane

Svar: Åh halsbränna är INTE kul :-(



Är det sammandragningar du har? Det hade jag jättemycket förra gången, men än så länge kommer de inte alls ofta. Men det sägs ju att det är vanligare med andra barnet, så det är väl bara en tidsfråga ;-)



Ja, jag är hemma med Benji. Just nu tar jag vårdnadsbidrag så jag ska slippa ta av föräldradagarna. Men man får inte ta ut föräldrapenning samtidigt som vårdnadsbidrag, så när nästa kommer tar vi Benjis sista dagar innan han börjar förskola till hösten :-) Så vi är hemma hela familjen ett par månader (Peter har ju semester efter två månaders föräldraledighet också), rätt skönt! :-D Fast han ska nog jobba en månad emellan, då lär jag ha fullt upp ;-D

2011-11-17 @ 11:02:05
URL: http://www.janekallqvist.se
Postat av: Jane

Svar: Precis, sammandragningar gör ju sällan ont, men är tillräckligt obehagliga ändå!



Ja, om jag blir orolig fler gånger så kommer jag ringa 1177. Som sagt, den barnmorskan är säkert jättebra, men jag vill ju ha min oro stillad, och när hon säger "det är normalt" med den där inlästa, ickeintresserade tonen så känner man sig bara bortviftad och allmänt ensam om sin oro. Lite dåligt beteende tycker jag. Men det ÄR säkert ingen fara...



2011-11-17 @ 12:05:44
URL: http://www.janekallqvist.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0